Vlierbessentinctuur

cofDe vlierbessen zijn er! Je hebt ze waarschijnlijk al gezien, misschien heb je wel vlierbessensiroop gemaakt. En ook de vogels genieten volop van de overvloed aan vlierbessen. Vlierbessensiroop ken je waarschijnlijk wel, het internet staat vol met recepten, dus dat doe ik nu even niet. Tegendraads? Ik? Hoe kom je erbij? 😉Vandaag maak ik een vlierbessen tinctuur. Waarom? Daar heb ik een paar goede redenen voor:5 redenen om deze herfst voor vlierbessentinctuur te kiezen

Het is niet dat ik niet van vlierbessensiroop hou, natuurlijk doe ik dat, wie niet? Maar laat ons zeggen: ik heb het soms druk (opnieuw wie niet?). Ik bedoel, ik ga voltijds werken en doe er daarnaast nog Kruidenkriebels bij, ik geef workshops en cursussen, ik schrijf artikels, … Dus je begrijpt het wel. Dus ik wil de dingen graag simpel houden, ik wil natuurlijke remedies die echt werken en die makkelijk zijn. Ik heb er de tijd niet altijd voor om op het moment dat de dingen rijp zijn siroop te gaan maken.

Wat is een tinctuur?
Goed dat je het vraagt. Een tinctuur is een kruid of enkele verschillende kruiden die trekken in ofwel plantaardige glycerine of alcohol en water. Alle geneeskrachtige eigenschappen van de kruiden worden overgenomen in de vloeistof. Na een paar weken wordt het mengsel gezeefd, de kruiden zijn voor de composthoop en de vloeistof wordt gebruikt. Tot voor kort kende ik wel echinacea in de vorm van tinctuur maar vlierbessentinctuur, daar had ik nog niet van gehoord. Maar nu ben ik een fan. En dit is waarom:
1° Je hebt kleinere dosissen nodig
Sommige mensen houden van vlierbessensiroop, sommige mensen niet. Gemiddeld nemen mensen een halve tot een hele eetlepel per dag, sommige mensen nemen elke paar uur een eetlepel als ze een verkoudheid voelen opkomen. Maar dat is 2 à 15 ml. Met tinctuur gebruik je maar 0,1 tot 1 ml. Als je niet van de smaak houdt is het makkelijk die te camoufleren in wat fruitsap of gelijk wat.
2° Langere houdbaarheid
Dit is zeker niet onbelangrijk. Vlierbessensiroop moet je in de koelkast bewaren en is eens geopend maar een maand houdbaar. Dat is ok als je kleine hoeveelheden per keer maakt en dagelijks gebruikt, maar dan moet je elke maand een nieuwe voorraad maken. En veel mensen gebruiken hun fles niet helemaal op voor die slecht wordt en dan moet je dat weggooien en dat is toch jammer van je harde werk, vind je niet?
NIet met tinctuur, dus! Een tinctuur in glycerine is minstens 6 maand houdbaar, een tinctuur in alcohol minstens een jaar (en waarschijnlijk nog veel langer). Dat betekent dus dat je er niet elke keer opnieuw moet maken en dat je nooit iets moet weggooien.
3° Het is goedkoper
Die 2 eerste punten? Je gebruikt minder en je moet niets weggooien… Dat maakt het geheel super kostenbesparend. En wie wil nu geen geld besparen?
4° Handig voor onderweg
Omdat je niet veel nodig hebt en je het niet in de koelkast moet bewaren kun je het makkelijk meenemen. Het enige dat je nodig hebt is een klein flesje. Je mag het zelfs meenemen in het vliegtuig. Handig om mee te nemen op vakantie. Sommige mensen krijgen snel een verkoudheid op vakantie, door de airco op het vliegtuig of door het wegvallen van de dagelijkse stress, daardoor valt ook de adrenaline weg waardoor sluimerende kwaaltjes makkelijker kunnen toeslaan.
5° Geen toegevoegde suiker
Heb je ooit het etiket van een gekochte fles vlierbessensiroop gelezen? Die zit vol geraffineerde suiker! Ik heb nooit goed begrepen hoe je aan je gezondheid kan werken en jezelf dan kan gaan volgieten met suiker. Suiker brengt geen gezondheidsvoordelen mee, integendeel.
Zelfgemaakte siroop is gezonder, omdat daar meestal honing wordt in gebruikt. En honing heeft ook zeer interessante eigenschappen in geval van verkoudheid. In de tinctuur wordt geen suiker gebruikt en zelfs de glycerine of alcohol is niet zo erg, omdat het in zo’n kleine hoeveelheid wordt gebruikt.
Hoe maak je het?
cof
1° Pluk rijpe vlierbessen
sdr
2° Spoel ze goed af
cof
3° Rits de van de steeltjes met een vork, haal er de takjes, blaadjes en onrijpe bessen uit.
mde
4° Kneus de besjes met een lepel zodat ze hun medicinale eigenschappen beter kunnen afgeven aan de alcohol.

5° Doe de besjes in een propere bokaal. Vul tot een paar centimeter van de boord.
cof
6° Doe er nog enkele kaneelstokjes en een handje vol kruidnagels bij om je tinctuur nog sterker te maken

7° Vul je bokaal verder aan met vodka (of andere alcohol van zo’n 40°)

8° Zorg dat de vlierbessen goed onder staan
cof
9° Laat 6 weken trekken op een donkere warme plaats en schud elke dag
cof
10° Zeef je vlierbessen, kaneel en kruidnagel uit je tinctuur, doe je tinctuur in donkere druppelflesjes en kleef er een etiket op
mde
11° Bij de eerste tekenen van loopneus, kriebel in de keel, hoest of ander naars, grijp naar je tinctuur en neem 3 x 30 druppels per dag in een beetje water of fruitsap

12° Voor kinderen onder de 12 halveer je de hoeveelheid. Gebruik dit niet voor kinderen onder 2 jaar!
Mensen die geen alcohol mogen of willen gebruiken kunnen die vervangen door (plantaardige) glycerine. Hou er rekening mee dat je tinctuur dan maar ongeveer 6 maanden goed blijft. Met alcohol blijft die zeker een jaar goed, waarschijnlijk zelfs langer, maar dan zijn de nieuwe vlierbessen er weer, dus dan kun je nieuwe maken.
Heb jij een favoriet vlierbessenrecept? Deel het hieronder!
5 gedachtes over “Vlierbessentinctuur

Geef een reactie

